CTÍM OTCE I MATKU, V TOM NEZNÁM BRATRA

Spravedlnost zvítězí

Filip Smoljak

Spravedlnost zvítězí

Filip Smoljak

Táta, táta táty a divadlo

Můj táta mi vyprávěl o divadle často. Někdy srovnával svoji roli při vytváření divadelní hry s rolí Zdeňka Svěráka. Táty byl prý architekt, Zdeněk dělal víc vtipů, takové ty kudrlinky. A někdy také přišla řeč na porovnání tátovy práce s prací tátova táty. Jeho vyjádření najdeme v mnoha rozhovorech s novináři, ale i ve vzpomínkách psaných jeho rukou či rukou pozorovatele.

Mě vždycky zajímalo, jak se rodí ta divadelní hra na jevišti. Chtěl jsem být přímo u toho! Když mi bylo deset, nechal jsem si o tom vyprávět a s tátou chodil na zkoušky. A když mi bylo dvacet, nechal jsem se v Divadle Járy Cimrmana přímo zaměstnat a zkoušek jsem se účastnil jako elév souboru. A proto mohu s naprostým klidem prohlásit, že vím, jak vzniká divadelní inscenace. Jsem přece syn divadelního režiséra a byl jsem u toho, když táta tvořil. Stejně tak, jako on byl u práce svého otce, mistra krejčího.

A víte co? Pojďme se podívat na to, jak pracuje mistr krejčí, třeba zrovna Ivan Smoljak (tátův táta) a jak pracuje divadelní režisér, tedy můj táta Ladislav Smoljak. Je to totiž skoro na milimetr a na steh stejné.

Táta vybírá látku…

Táta vybírá látku…

Tvární ji, ale nejprve křídou vykresluje, kde co má být, kde střih, sešití, kde lem…

Tvární ji, ale nejprve křídou vykresluje, kde co má být, kde střih, sešití, kde lem…

A jak a čím mají jít jednotlivé kusy k sobě…

A jak a čím mají jít jednotlivé kusy k sobě…

…aby ten celek držel pohromadě, měl fazónu a divákům se v tom člověk líbil…

…aby ten celek držel pohromadě, měl fazónu a divákům se v tom ten herecký ansámbl líbil.

A aby také ten oblek kdokoliv, pokud na to má “figuru”, mohl nosit po něm.

A aby také tu hru kdokoliv, pokud na to má “figuru”, mohl nosit po něm.

Třeba jeho syn, dcera, jiný následovník či následovnice.

Třeba jeho syn, dcera, jiný herec či herečka.

Tak co?

Tak co? Připadá vám ten oblek jako činnost? Nebo jako dílo? Už jste někdo někdy po někom nosil činnost? Pokud ano, pak jste tedy král. Ale král je nahý…

(U soudu se právě projednává otázka, zda režisér Ladislav Smoljak byl autorem nebo pouze výkonným umělcem, který po sobě nic nezanechal.)

F. S., 16. 4. 2018